Privacybeleid
Uw fysiotherapeut houdt, om uw behandeling zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, een registratie bij van uw medische en administratieve gegevens.
Op deze registratie is de wet AVG (=Algemene Verordening Gegevens-bescherming) van toepassing. Deze wet bevat regels met betrekking tot: het doel van de registratie, de aard van de gegevens die worden geregistreerd, het beheer van de gegevens, de personen die toegang hebben tot die gegevens en het inzagerecht van de patiënt. In zijn algemeenheid schrijft de AVG voor wat moet worden vastgelegd en overeengekomen. Bijvoorbeeld welke privacygevoelige data voor welke doeleinden wordt gebruikt, wie toegang heeft tot deze data, hoe de data wordt beheerd en wat de rechten van het individu in kwestie zijn. Zo heeft het individu onder andere het recht om persoonlijke data in te zien en op te vragen, te rectificeren of te (laten) verwijderen. Al deze zaken zijn in een reglement vastgelegd.
Kinderen en wilsonbekwaam
Tijdens de intake worden de nodige gegevens door de wettelijke vertegenwoordiger verstrekt en geeft hij/ zij toestemming tot registratie hiervan. Na het onderzoek wordt het behandelplan ook door hem akkoord gegeven en wordt dit in het medisch dossier vastgelegd. Er is dan sprake van een behandelovereenkomst.
Reglement:
Uiteraard gaat uw fysiotherapeut zorgvuldig met de gegevens om. Daarom is naast de bovengenoemde AVG, een aantal regels vastgelegd in een privacy reglement. Onderstaand is het reglement weergegeven:
Geheimhoudingsplicht: Behalve de fysiotherapeut die u behandelt heeft ook een beperkt aantal andere personen toegang tot de gegevens die in de registratie zijn opgenomen. Dit zijn bijvoorbeeld de waarnemende fysiotherapeuten in de praktijk en evt. stagiaires. Ook deze personen hebben een geheimhoudingsplicht.
Inzage: U heeft het recht om de gegevens die over u zijn vastgelegd in te zien. Indien u meent dat gegevens onjuist zijn vastgelegd, kunt u de behandelende fysiotherapeut verzoeken deze te wijzigen.
Behandelgegevens: Alleen gegevens die te maken hebben met de behandeling worden in het medisch dossier opgeslagen. De inhoud van deze dossiers wordt elektronisch beschermd d.m.v. antivirus- en spyware software en opgeslagen op een landelijke server van SOM. Verwijsbrieven worden ingescand en aan dit dossier gekoppeld e/o papieren verwijzingen worden in een afgesloten dossierkast bewaard. De computer van de behandelend therapeut is beveiligd met een wachtwoord en niet door derden toegankelijk. Er is een automatische dagelijkse update in een beveiligde omgeving waardoor gegevens bewaard blijven.
Onderzoek: Teneinde de fysiotherapie verder te kunnen ontwikkelen en op een hoog peil te houden moet er (wetenschappelijk) onderzoek worden verricht. Daarvoor is het onder meer noodzakelijk dat er statistieken worden opgesteld. Als uw gegevens daarvoor worden gebruikt zullen deze, om uw privacy te waarborgen, niet tot u persoonlijk herleidbaar zijn (anoniem). Als u er bezwaar tegen heeft dat uw gegevens (anoniem) voor (wetenschappelijk) onderzoek worden gebruikt, kunt u dat mededelen aan uw fysiotherapeut.
Niet openbaar: Gegevens van patiënten worden niet aan derden verstrekt, ook niet aan naaste familie. Gegevens worden pas vrijgegeven nadat de patiënt hiervoor toestemming heeft gegeven. Ook na overlijden worden de gegevens niet openbaar gemaakt.
Archief: Nadat de cliënt behandeld is, worden de gegevens 15 jaar zodanig gearchiveerd dat alleen binnen de praktijk werkzame mensen deze gegevens in kunnen zien.
Klachtenregeling: Indien u van mening bent dat de praktijk niet op de juiste manier met uw gegevens omgaat, kunt u dit, via de geldende klachtenregeling binnen de praktijk, kenbaar maken. De praktijk is aangesloten bij de SKF klachtenregeling.
Zie verder op de site bij klachtenregeling